ایران جنگ افزار جامع ترین سایت نظامی ایران
ایران جنگ افزار جامع ترین سایت نظامی ایران
ارتش،سپاه ،نيروی انتظامی و سایر نیروهای نظامی ایران

لبنان
دوستان در ادامه سلسله مقالات هفتگی ام در رابطه با مسائل نظامی بد ندیدم امروز سری به لبنان این کشور زیبا و یک از مهد های تمدن دنیا بیندازیم.بیروت با آن زیبایی های منحصر به فردش—شهر کاباره ها—وشهر ساز آواز
معمولا دوستانی که زیاد اهل جستجو و کنجکاوی نیستند و تقریبا محو در اخبار صدا و سیما هستند لبنان را در حزب الله خلاصه می بینند.چیزی که من به شدت آن را در بین بخشی از جوانان لمس کرده ام.
در حالیکه لبنان یکی از مختلف المله ترین کشورهای جهان است که از هر مذهب و قوم و نژادی در آن خواهید یافت.لبنانی ها شاید در کنار ایرانی ها و ایتالیایی ها زیباترین انسان های روی کره زمین باشند.
مذاهب گوناگون مسلمان شیعه-سنی-مسیحی مارونی-و...فرقه های مختلف در جای جای این کشور موجودند و این اختلافات لبنان را در سالهای 1975 تا 1990 به کام یک جنگ داخلی ویرانگر برد که زیر ساخت این کشور را نابود کرد و با پیمان صلح طائف خاتمه یافت.بعد از پایان جنگ کشورهای مختلف با کمک های گوناگون به لبنان به بازسازی این کشور کمک کردند ولی لبنان دیگر لبنان سابق نشد.
شمال و جنوب لبنان از نظر اعتقادی و فرهنگی 180 درجه متفاوت است.در جنوب لبنان شیعیان معتقد و بسیار مذهب گرایی هستند که در تقید به امور مذهبی شهره خاص و عام هستند.برعکس در شمال این کشور که بروی گویی به یک کشور دیگر رفته ای.هزاران خواننده..کاباره-فستیوال ها-وپوشش بسیار متفاوت و متمایز دختران شمال لبنان که می توانید نمونه هایی از آن را در شبکه ماهواره ای روتانا ببینید.!!

جنگلهای زیبا و مراتع سرسبز و طبیعت بکر—سواحل رویایی مدیترانه—و انواع و اقسام جشنواره های موسیقی با شرکت خوانندگان معروف لبنانی همچون نانسی عجرم-الیسا-امل حجازی-هیفا وهبی و نوال زغبی...

ساختار حکومتی لبنان تقریبا ناعادلانه است و به شیعیانی که اکنون اکثریت این کشور را دارا هستند فقط ریاست کم اثر مجلس می رسد و رییس جمهور مسیحی و نخست وزیر سنی هستند.

حزب الله لبنان:
دوستان همانطور که میدانید عملیات بیت المقدس در 3 خرداد 1361 منجر به آزادی خرمشهر قهرمان از چنگال اشغالگران بعثی شد.سردار احمد متوسلیان از فرماندهان اصلی این عملیات بود که در طول 23 شبانه روز جنگ سنگین و جانانه شاید شبی 3 ساعت هم نخوابید و دلاورانه تا لحظه آزادی خرمشهر در ظهرگاهان 3 خرداد جنگید.نام این عزیز بر تارک تاریخ ایران همواره خواهد درخشید.
اندکی بعد از عملیات بیت المقدس ارتش اسراییل به بهانه سرکوب چریک های فلسطینی مستقر در لبنان به این کشور حمله نظامی کرد و بهسرعت موفق به اشغال بخش عظیمی از خاک این کشور شد.پس از فتح خرمشهر در جبهه ها رکود شدیدی پدید آمد و نوعی تثبیت مواضع در هر دو سوی ایران و عراق شکل گرفت و عملیات خاصی دیگر صورت نگرفت.
سردار متوسلیان در سحرگاهان خرداد 61 همراه با جمعی از پاسداران و بسیجیان داوطلب و به همراه تعدادی از افسران و درجه داران لشکر 85 تکاور ذوالفقار شاهرود از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت دمشق و جهت مبارزه با اسراییل پرواز کردند.
علی اکبر محتشمی پور سفیر وقت ایران در دمشق مقدمات لازم برای آنان را فراهم کرد و آنها حدود 1 ماه به انجام بعضی اقدامات مانند آموزش مبارزان ضد اسراییلی و همچنین رزم محدود و چریکی پرداختند که با اسارت سردار متوسلیان به دست فالانژهای لبنانی و اعلام قطعی شهادت ایشان توسط سمیر جعجع از آدمکشان مسیحی لبنانی که همینک نیز در لبنان به فعالیت سیاسی مشغول است امام خمینی در دستوری صریح به بازگشت نیروها از سوریه فرمان دادند تا جبهه های نبرد عیله عراق منحرف نشود.
ولی آموزش چریک ها درسوریه ادامه یافت.
در همان اثنا سال 1982 جنبش امل لبنان دارای انشعابات تشکیلاتی گردید و افرادی از حزب الدعوه و جنبش فتح نیز به این گروه پیوستند و حزب الله لبنان به دبیرکلی صبحی طفیلی تشکیل گردید و سرآغاز شیوه جدید از مبارزه با اسراییل گشت.و وحشتناک ترین عملیات های انتحاری و گروگانگیری در طول سالهای 1982 تا 1990 به وقوع پیوست.
بمب گذاری در مقر تفنگداران دریایی غربی ها با صدها کشته و زخمی-گرونگانگیری تفنگداران دریایی که با وساطت ایران خاتمه یافت و موجب فرار نظامیان غربی از لبنان شد.
نخستین عملیات انتحاری حزب الله در سال 1364 به وقوع پیوست.البته با تغییر تاکتیک رزمی حزب الله این شیوه عملیات بعد ها کنار گذاشته شد.
حزب الله در طول این عملیات ها بیش از 1200 اسراییلی را به قتل رسانده است و چندین هزار اسراییلی را نیز مجروح کرده است.
حزب الله تنها گروهی است که اسراییل در برخورد با آن وا مانده است و علی رغم بیش از 26 سال جنگ سنگین هیچگاه موفق به نابودی آن نشده است و بالعکس پس از هر نبرد حزب الله از نظر نظامی قویتر شده است.
آخرین نبرد اسراییل و حزب الله به تابستان 2006 برمیگردد که جنگ با اسارت چند سرباز اسراییلی توسط حزب الله آغاز شد و سپس جنگنده های نیروی هوایی اسراییل به بمباران سنگین لبنان و تخریب بخش وسیعی از زیر ساخت این کشور پرداختند.
این جنگ که پیچیده ترین نبرد نامتقارن قرن 21 ام لقب گرفت صحنه ناکامی تجهیزان سنگین مانند تانگ های مرکاوا و خودرو های زرهی در برابر موشک های ضد زره آرپی جی 29(مونتاژ ایران) بود.ناوچه ساعر اسراییلی نیز در اصابت موشک ضدناو نور ساخت ایران به شدت آسیب دید و بلا استفاده گشت و چندین ناوی نیروی دریایی اسراییل کشته شدند.تونل های زیر زمینی حزب الله و کمین های ماهرانه آنها تحسین برانگیز بود.
مارون الرس و بنت جبیل به قتلگاه سربازان اسراییلی تبدیل شد و بیش از 100 سرباز و افسر اسراییلی کشته شدند.بیش از 30 اسراییلی نیز در موشکباران شهرهای اسراییلی کشته شدند.
البته این جنگ یک درس بزرگ برای همه داشت یکی قدرت ضربه زنی و عملیات های چریکی و دیگری که متاسفانه در کشور ما نسبت با آن کم توجهی می شود قدرت نیروی هوایی است.نیروی هوایی در جنگ های کنونی بسیار تعیین کننده است.بمباران سنگین دشمن کار نیروی زمینی برای یکسره کرده کار را بسیار آسانتر می کند.جنگ 1991 خلیج فارس و نابودی نیروی زمینی عراق زیر سنگین ترین بمباران ها پس از بمباران درسدن آلمان را به خاطر آورید.

تلفات حزب الله در جنگ 2006 هیچگاه رسما اعلام نشد.و مسکوت ماند.

اطلاق نام تروریست از سوی برخی کشورها:


آمریکا-بریتانیا-هلند-کانادا-استرالیا حزب الله را در لیست تروریسم قرار داده اند.

سید حسن نصرالله:
رهبر 49 ساله حزب الله لبنان که از او با نام چریک پیر نیز یاد می شود.بسیار زیرک است و موساد در طول17 سال اخیر بارها و بارها مبادرت به ترور وی کرده است ولی تاکتیک های بسیار ماهرانه و ابتکاری حزب الله همیشه موساد را دست انداخته است.
گارد حفاظت از سید حسن نصرالله از قویترین تیم های حفاظتی دنیا محسوب می شود.زیرا تقریبا هیچ رهبری در دنبا با این حجم تهدید به ترور مواجه نیست و دفعات متعددی که این تهدیدات دفع شده است.
وی در 10 شهریور 1339 شمسی در محله فقیر نشین کرنتینا در شرق بیروت به دنیا آمد.و تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان ادامه داد.با شروع جنگ داخلی ویرانگر لبنان در 1975 به صور مهاجرت کرد.سپس به نجف رفت و تحصیلات حوزوی را ادامه داد.با شروع تجاوز اسراییل به لبنان به لبنان بازگشت و مبارز ه را ادامه داد.در سال 1368 به قم در ایران آمد و تا سال 71 تحصیلات حوزوی را ادامه داد.با ترور عباس موسوی توسط هلی کوپترهای اسراییلی در اقدامی تاریخی به عنوا جوانترین رهبر حزب الله در 32 سالگی منصوب شد.وت الا به این سمت مشغول است.

ساختار حزب الله:
پیش از بررسی نظامی حزب الله مختصر به معرفی بخش غیر نظامی حزب الله می پردازم.

1.موسسه جهاد البنا:از سال 1988 با جمع آوری مهندسین و کارشناسان نخبه به انجام امور کشاورزی می پردازد.
2.موسسه صحیه الاسلامیه:بیش از 47 مرکز درمانی را تحت پوشش خود دارد
3.جمعیت قرالحسنه:از سال 1992 به وام های قرالحسنه به نیازمندان اقدام می کند.
4.جمعیت خیریه:انجام امور خیریه و کمک به ایتام از سال 1987
5.موسسه شهید:به انجام امور خانواده شهدای حزب الله مشابه بنیاد شهید ایران مشغول است
6.موسسه تعلیم و تربیت:ویژه فرزندان شهدا و نیز اعضای حزب الله است و دارای مراکز آموزشی است
7.هیات حمایت از مقاومت:به حمایت از سازمان های مقاومت و ترویج قرهنگ مقاومت می پردازد
9.روزنامه العد:روزنامه ارگان حزب الله
10.تلویزیون المنار:تلویزیون معروف حزب الله

توان نظامی حزب الله:

شاخه نظامی حزب الله مقاومت اسلامی نام دارد و دارای ساختاری سری و به شدت سری است.سویس های اطلاعاتی غربی کادر اصلی این نیرو را 1000 نفر رسمی و در صورت وقوع جنگ حدود 10000 نفر داوطلب تخمین می زنند.
همگی این افراد سخت ترین آموزش های چریکی را پشت سر میگذارند و یکی از اشتباهات محاسباتی اسراییل که بعد ها اعلام شد همین بود که انتظار داشت با نیروهایی از نظر نظامی آماتور مواجه شود.ولی حزب الله در طول این سالها بیکار ننشسته بود و به شدت مشغول آموزش بوده است.
تعداد موشکهای حزب الله فقط در بخش کاتیوشا 36000 فروند تخمین زده می شود که در جنگ 2006 نزدیک به 4000 فروند به اسراییل شلیک شد.
موشکهای مهم حزب الله عبارتند از

نام                   
کاتیوشا فجر 122 م.م       
شاهین 2 333 م.م
فجر 5 333 م.م
فاتح 110
آرش 122 م .م
عقاب 230م.م
زلزال 2 610 م.م

زلزال دارای بردی معادل 100 تا 400 کیلومتر است و وقیترین و مخرب ترین موشک حزب الله با سر جنگی 600 کیلوگرم محسوب می شود.حزب الله در جنگ 2006 قصد شلیک این موشک به تل آویو را داشت که با صدور قطعنامه 1701 شورای امنیت و آتش بس این اتفاق نیفتاد.
سایر موشکهای حزب الله بردی بین 45 تا 75 کیلومتر دارند.موشک قاتح 110 نیز200 کیلومتر برد و 500 کیلوگرم سر جنگی که بعد از زلزال در رده دوم قرار می گیرد.

موشکهای حزب الله دارای سیتم هدایت تلویزیونی ساخت ایران هستند.تعداد زلزال های حزب الله نیز 30 فروند تخمین زده می شود.

پدافند ضدهوایی حزب الله:
در رابطه با پدافند حزب الله تحلیل های متناقض بسیار است ولی در جنگ 2006 عملکرد موفقی نداشت.توپهای زد-بو-23 و نیزو دوش پرتاب های ساخت ایران از عمده تجهیزات آن به شمار می روند

سیستم موشکی ضد ناو حزب الله:
حزب الله در جنگ 2006 یک ناوچه اسراییلی هانیت از کلاس ساعر را با موشک نور و در برخی منابع موشک کوثر مورد اصابت قرار داد.نیروی دریایی اسراییل معتقد است افسران نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شلیک این موشک نقش داشته اند.

سیستم ضد تانک حزب الله:
حزب الله دارای تجهیزات ضد زره قدرتمند ساخت ایران مانند موشک های توسن-طوفان-رعد و موشک ضد زره صاعقه است.

سیستم پرنده های بدون سرنشین حزب الله:
حزب الله پرنده های بدون سرنشین مرصاد 1 که نسخه از بهپاد های مهاجر 4 ساخت ایران است را به تولید انبوه رسانده است. و قبل از قطعنامه 1701 به پروازهای شناسایی از خاک اسراییل می پرداخت.


به هرحال منبع درباره حزب الله بسیار محدود است زیرا بخش نظامی حزب الله به شدت سری است و حتی اعضای حزب الله نیز از میزان توان نظامی اطلاعی ندارند.رمز موفقیت حزب الله نیز در همین حفاظت اطلاعات به شدت قدرتمندش است.که حتی موساد نیز موفق به نفوذ در آن نشده اس.البته ترور حاج رضوان(عماد مقنیه)مغز متفکر نظامی حزب الله ضربه بدی برای حزب الله بود ولی نیروی هایی که وی آموزش داده است جای وی را پر خواهند کرد.

متاسفانه در سایتهای فارسی منبع خوبی نیافتم و همگی به اغراق های عجیب و غریب و اخبار غیر واقعی مشغول بودند.
تمامی اطلاعات از سایتهای معتبر خارجی گلچین شده است و مقداری اطلاعات و مطالعات شخصی را بر آن افزودم
از سایر دوستان فعال و مطلع خودم مانند اسنیفرمن—میلی علی—نوید و بقیه دوستان نیز می خواهم در تکمیل این تاپیک من را یاری دهند به خصوص عکسهای زیبای خود را در اینجا قرار دهید.تا تاپیک جامع و خوبی درباره حزب الله جمع آوری شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, توسط امیرمهدی طهرانیان |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.